@ Alex A: ¡genial! Ahora que ya tenemos las respuestas a las incógnitas de las primeras páginas, si quieres preguntar o comentar algo, aquí tenemos cuerda para rato.
@ Slavin ¡sí! No he llegado a tiempo para ver Petite maman en salas, y no la encuentro en ningún sitio para poder verla delinquiendo. Habla de ella aquí igualmente cuando quieras.
"It’s a two-step scene. Because there’s an abortion scene, and the three women then represent the abortion by painting it. And, I always thought about that in this two-step thing, which some people find disturbing.
There’s this French author named Annie Ernaux, and she wrote a book about her own abortion, and in this book, she says there is no museum in the world where there is a frame called “The Abortion.” It’s an everyday thing, but it’s never represented. And why?
When you’re looking at something that hasn’t been represented much, you’re filling a void. But it has to belong to this film. It’s not about making an abortion scene. It’s about making the abortion scene of that film and the fact that there’s a child on the bed consoling [Sophie as she goes through the abortion]. It’s the grammar of the film, which is a lot about people consoling each other. Those three things were really important to me in the process of making this scene. And also telling the audience that abortion is not about not liking kids. It’s about having the kids you want, when you want".
Céline Sciamma
“The abortion scene is the kind of scenes that are extremely difficult to film. We are at the end of the first week, we are on a set that we will only visit once, we are in a kind of museum. It’s not a dreamy decor. There are extras, there are characters who will only play once. Here is Christel Barras, the casting director and also excellent actress.
And above all there is a very big stake in this scene: there is a young child and the scene is built around him.
When we are about to shoot a scene like this we have a feeling of loneliness because we have no point of reference, we have very little representation, we are not dialoguing with the history of cinema. So there is little pleasure in being a pioneer. Pioneering is a way of giving medals to people who feel they are doing something for the first time.
But it’s not enough, it’s not enough to go through the scene, you have to dream it. There has to be an extra desire in it, you need something that belongs to the film. And what belongs to the film is this child.
Shooting with a child requires maximum comfort for the child and therefore minimum comfort for you. And it’s also trusting in a very long take. We do a series of takes, I sit right next to them, close to Luàna Bajrami. I talk to her all along. And it’s about telling her when does it start and when does it end, paying very close attention to the child and trusting her very much.
It was originally planned that the child put his hand on her chest, but obviously that’s a screenplay indication. He dried her tears.
Coherente si tú pasas de "hacer el sacrificio" de estar ahí intentando cambiar cosas.
Todo el mundo es libre de decidir si quieres tragar sapos para que cambien las cosas o no. Pero vaya que igual sale más a cuenta pelear, porque tampoco es que metiéndote de cajera en el super no vayas a tener que tragar los mismos sapos, y para colmo desde una posición más vulnerable.
¿Es el teatro una industria mejor?¿ ¿La tele? ¿Lo jodido del patriarcado no es precisamente que está infiltrado en TODOS los ámbitos de la sociedad? Ojo, que me parece muy valiente y my coherente su postura de no querer formar parte de un proyecto que no le mola, no lo critico para nada. Sólo me parece que lo va a tener muy complicado para encontrar un lugar donde no haya mierda y toxicidad...
Al dejar definitivamente esta industria, quiero participar en otro mundo, otro cine
yo es que esto no lo veo coherente. Salvo que sea un cine en el que ella haga la pelicula la exhiba en su casa a sus amigas y luego vaya de pueblo en pueblo poniendola ella en las plazas.
No se que cine que pueda tener un minimo de repercusion puede hacer fuera de una industria por muy reaccionaria , machista y heteropatriarcal que sea.
A ver, igual con otro cine significa que se va a poner ella a rodar sus propias películas en super ocho con sus amigas, porque si no, jodido lleva encontrar un segmento del cine sin machismo.
La emitieron en castellano. Tampoco me preocupé de averiguar si se podía configurar en V.O. Verla en tele bien la verdad. Me volvió a gustar mucho. Es una maravilla
Comentarios
@ Alex A: ¡genial! Ahora que ya tenemos las respuestas a las incógnitas de las primeras páginas, si quieres preguntar o comentar algo, aquí tenemos cuerda para rato.
@ ernesto: creía que aún estaría aquí pero parece que no: https://mubi.com/es/films/portrait-de-la-jeune-fille-en-feu
He mirado en otras plataformas y tampoco. Sólo queda comprar el dvd/blu-ray o piratear.
@ Slavin ¡sí! No he llegado a tiempo para ver Petite maman en salas, y no la encuentro en ningún sitio para poder verla delinquiendo. Habla de ella aquí igualmente cuando quieras.
Lo que creo que nadie ha comentado y a mí es una de las escenas que más me conmovió:
Petite Maman la voy a ver esta semana con un ex forero, ya os cuento cuando la vea pero el trailer es muy bonito.
De la cárcel se sale de forero no
Yo soy reincidente múltiple, pero este se salió de la mera mera
"It’s a two-step scene. Because there’s an abortion scene, and the three women then represent the abortion by painting it. And, I always thought about that in this two-step thing, which some people find disturbing.
There’s this French author named Annie Ernaux, and she wrote a book about her own abortion, and in this book, she says there is no museum in the world where there is a frame called “The Abortion.” It’s an everyday thing, but it’s never represented. And why?
When you’re looking at something that hasn’t been represented much, you’re filling a void. But it has to belong to this film. It’s not about making an abortion scene. It’s about making the abortion scene of that film and the fact that there’s a child on the bed consoling [Sophie as she goes through the abortion]. It’s the grammar of the film, which is a lot about people consoling each other. Those three things were really important to me in the process of making this scene. And also telling the audience that abortion is not about not liking kids. It’s about having the kids you want, when you want".
Céline Sciamma
“The abortion scene is the kind of scenes that are extremely difficult to film. We are at the end of the first week, we are on a set that we will only visit once, we are in a kind of museum. It’s not a dreamy decor. There are extras, there are characters who will only play once. Here is Christel Barras, the casting director and also excellent actress.
And above all there is a very big stake in this scene: there is a young child and the scene is built around him.
When we are about to shoot a scene like this we have a feeling of loneliness because we have no point of reference, we have very little representation, we are not dialoguing with the history of cinema. So there is little pleasure in being a pioneer. Pioneering is a way of giving medals to people who feel they are doing something for the first time.
But it’s not enough, it’s not enough to go through the scene, you have to dream it. There has to be an extra desire in it, you need something that belongs to the film. And what belongs to the film is this child.
Shooting with a child requires maximum comfort for the child and therefore minimum comfort for you. And it’s also trusting in a very long take. We do a series of takes, I sit right next to them, close to Luàna Bajrami. I talk to her all along. And it’s about telling her when does it start and when does it end, paying very close attention to the child and trusting her very much.
It was originally planned that the child put his hand on her chest, but obviously that’s a screenplay indication. He dried her tears.
It’s not miracles, it’s decisions”.
Céline Sciamma
https://www.20minutos.es/cinemania/noticias/adele-haenel-se-retira-del-cine-porque-la-industria-es-reaccionaria-racista-y-patriarcal-5000474/
Que llame a Jedet y se caigan las dos del guindo juntas
Pues lo veo muy coherente, pero le va a costar conseguir trabajo en una industria que no sea así.
Hombre coherente... Si la industria es así que es mejor que haya otras voces o que pasen porque la industria es así?
Coherente si tú pasas de "hacer el sacrificio" de estar ahí intentando cambiar cosas.
Todo el mundo es libre de decidir si quieres tragar sapos para que cambien las cosas o no. Pero vaya que igual sale más a cuenta pelear, porque tampoco es que metiéndote de cajera en el super no vayas a tener que tragar los mismos sapos, y para colmo desde una posición más vulnerable.
O en Eurovisión
¿Es el teatro una industria mejor?¿ ¿La tele? ¿Lo jodido del patriarcado no es precisamente que está infiltrado en TODOS los ámbitos de la sociedad? Ojo, que me parece muy valiente y my coherente su postura de no querer formar parte de un proyecto que no le mola, no lo critico para nada. Sólo me parece que lo va a tener muy complicado para encontrar un lugar donde no haya mierda y toxicidad...
Al dejar definitivamente esta industria, quiero participar en otro mundo, otro cine
yo es que esto no lo veo coherente. Salvo que sea un cine en el que ella haga la pelicula la exhiba en su casa a sus amigas y luego vaya de pueblo en pueblo poniendola ella en las plazas.
No se que cine que pueda tener un minimo de repercusion puede hacer fuera de una industria por muy reaccionaria , machista y heteropatriarcal que sea.
A ver, igual con otro cine significa que se va a poner ella a rodar sus propias películas en super ocho con sus amigas, porque si no, jodido lleva encontrar un segmento del cine sin machismo.
la echan mañana en la 2 a las 10pm
Toma ya,gracias por la info.
Gracias por avisar @ Slavin. Podemos hacer cineclub si queréis.
Verla de nuevo me parecía mejor que cualquier otro plan así que aquí estoy tranquilita.
Tenía yo evento esta tarde noche y no la he podido ver, disfrutadla
Se puede ver la película en la web de RTVE. Está sólo en castellano:
https://www.rtve.es/play/videos/cine-internacional/retrato-de-una-mujer-en-llamas/6548510/
@narizsusia perdona, que te dejé sola frente al torbellino de emociones :v ¿Cómo fue verla en la tele? ¿La emitieron doblada en castellano?
La emitieron en castellano. Tampoco me preocupé de averiguar si se podía configurar en V.O. Verla en tele bien la verdad. Me volvió a gustar mucho. Es una maravilla